Borde du investera i att förvandla din hemsida till en app?

Att appar mer och mer tar över vårt dagliga användande av digital information och sociala medier är ingenting nytt. Bransch efter bransch har sett sina kunder gå över till att använda appar för att sköta det som tidigare krävde en dator och en traditionell hemsida, alltifrån banker med appar för Swedbank och Handelsbanken till prisbelönade appar för casinon som den Leo Vegas app som tagit hem de flesta priser som finns för sin innovativa design.

För dig som har en hemsida eller ett företag kommer det här förr eller senare bli någonting du kommer behöva ta ett beslut om. Är det värt att göra om din hemsida till en app? Varför eller varför inte? Vi har försökt reda ut det här, men vårt första tips kommer att bli att läsa på ordentligt, från många olika inlägg, för att få hela bilden klart för dig. Här kommer vår snabbstart i ämnet!

Det är där kunderna finns

För dig som har ett företag är det ingen nyhet att det gäller att vara på samma plattform som dina kunder. Om du inte hänger med i tekniska utvecklingen kommer dina kunder inte att hänga med dig särskilt mycket längre. I och med förflyttningen från datorn till plattan och mobilen, och den allmänna flytten från hemsidor till appar, så kommer alltfler av dina konkurrenter snart att finnas som app – och du vill definitivt inte vara sist. Att inte satsa på en app kan leda till att du tappar kunder i framtiden – ett big no no.

Du kan implementera nya features

Utveckling är allt i en värld som rör sig allt fortare, och en stor fördel med att göra en app till ditt företag är att du kan, utan att behöva bygga om hela hemsidan, förnya och förbättra din digitala plattform till dina användare. Du kan investera i att göra hemsidan mer interaktiv och innovativ, och du kan se till att guida användaren genom din app på ett smidigt sätt. Vill du visa upp dina produkter kan en app launch vara ett perfekt tillfälle – slå flera flugor i en smäll, helt enkelt.

Hitta dina kunder och analysera dem

Det är många som pratar om data i och med den nya GDPR-lagen som kommit, och cookies har aldrig varit ett hetare samtalsämne. Detta är något du som företagare måste ta fasta på och använda. Om dina användare finns mobilt kan du investera i mjukvara som ser till att analysera hur de rör sig i appen, vilka val de gör och vad det betyder för dig och ditt företag. Genom att använda datan dina användare genererar kan du bygga en bättre plattform – ett hållbart kretslopp, som kan göra din app både bättre och mer användarvänlig på ett kick.

Nå en ny kundkrets

Att användare av appar oftast är lite yngre än de som använder hemsidor är konstaterat. Detta håller dock på att luckras upp, i och med förflyttningen till appar rent allmänt, men än så länge kan du på ett enkelt sätt nå en ny, ung, publik genom att skapa en app.