Hur du kan starta ett företag inom spelutveckling

Att starta upp ett eget spelbolag är lockande för många, särskilt för dig som kanske har gått en utbildning med inriktning på spel och utveckling, eller för dig som har ägnat åratal åt att spela olika bordsspel, livespel och Merkur slots spel på diverse online casinos. Det finns ett par saker att tänka på när du ska starta ditt eget företag, för att försäkra dig om att du verkligen är på rätt spår.

Tänk igenom dina förutsättningar

Att ha ditt eget spelutvecklingsbolag är fantastiskt roligt, men ibland kan det kännas som att du investerar väldigt mycket tid och energi i något som egentligen inte ger så mycket tillbaka, i alla fall inte om du ser till inkomst. Att tänka sig att du ska kunna leva på dina intäkter från ditt spelföretag är lite överambitiöst, i alla fall de första åren. Vårt första råd är därför: ha ditt bolag som sidoprojekt till att börja med, och se till att bygga upp det ordentligt från grunden. Det är ingen poäng att kasta dig in i något som är dåligt planerat, bättre då att hålla det hela på fritiden tills du är redo att ge dig in i den professionella svängen.

Innan du börjar tänka på bolagsformer och annat – se till att du själv har koll på hela processen som ett spel kräver. Det kanske är så att du har stenkoll på själva utvecklingsbiten, men inte kan så mycket om det administrativa, eller så kanske du har massor av idéer till historier och funktioner i spelen men inte så mycket erfarenhet av att faktiskt bygga dem. Innan du tar nästa steg, se till att du själv känner dig bekväm med alla delar i processen, då kommer du att bli mer framgångsrik i framtiden.

Skaffa dig en plattform online

Bli inte avskräckt av att det fortfarande inte blivit dags att faktiskt ta steget in till fullfjädrad utvecklare än, det här är ett bra första steg mot det målet. Se till att skaffa dig en hemsida och en wiki som presenterar allt du gjort hittills, vare sig det handlar om ett spel i beta-form eller en samling karaktärer du har skapat. Ge dig in på forum, starta en blogg och uppdatera den med dina framsteg, försök helt enkelt få in en fot i det community du senare vill ska ta del av dina spel. Om du redan har en plattform – perfekt! Om du inte har en är det dags att börja bygga.

Testa vattnet med ett första spel

När du kommit hit har du ett spel i princip redo för konsumtion. På det här stadiet är det bra att dels låta en större grupp provspela din design, för att se vad som inte funkar, och dessutom börja ta kontakt med branschen i stort för att se hur mycket dina idéer faktiskt är värda. Se till att få ut ditt spel till en större publik, och låt dem komma med feedback. Det är bättre att satsa på ett lite lättare spel som faktiskt går att lansera än att ge sig på den största idén du har, eftersom det vid det här steget bara handlar om att presentera dig som utvecklare för världen.

Gå över till heltid

Har du lyckats med ditt första spel? Har du fått kollegor som kan sköta olika delar av din process, som du kan bygga långvariga samarbeten med och kanske till och med anställa i framtiden? Har du fått bra respons från din community? Då kan det vara dags att ta steget ut till att ha din spelutveckling som heltidsjobb. Det är svårt att säga precis när den rätta tiden är inne, men lita på din magkänsla, den brukar ha rätt.