Skillnaden mellan branding och marknadsföring

Två koncept som kan vara svåra att separera är branding och marknadsföring. I den här artikeln lägger vi ut de två koncepten så att det är något lättare att greppa hur de är annorlunda och hur de fungerar för ditt bolag, vare sig du har ett spelbolag eller inte. Det enklaste sättet att förklara branding är att det är ditt märkes personlighet. Ett online casino som AmorBingo gör det tydligt att det är ett charmigt och lättsamt casino som satsar på något lite annorlunda, nämligen bingo. Med en AmorBingo bonuskod kan man testa casinot enkelt med ett bra erbjudande, och det är ett viktigt steg man bör ta när man vill locka nya kunder. Gör det lätt för dina kunder att hitta din hemsida på nätet, att snabbt greppa vad ditt märke vill kommunicera och till slut, ett enkelt sätt att använda tjänsten eller produkten. Det är a och o att stegen flyter bra tillsammans så att kunden går från det ena steget till det andra på ett naturligt och bekvämt sätt.

Branding och personlighet

Branding är som sagt ditt märkes personlighet, det är delen av din verksamhet som dina kunder eller klienter ser först och ofta det som betyder mest. Vare sig det handlar om B2B eller B2C är det extremt viktigt att du först och främst bestämmer dig för hur ditt märke ska uppfattas och sedan att du kan kommunicera det på ett effektivt sätt. Det gäller att din branding passar som hand i handske med din verksamhet. Det är kanske frestande att försöka få ditt märke att se ungt och trendigt ut men om det inte är praktiskt för det du faktiskt gör är det helt onödigt, till och med dåligt för ditt märke.

Ett bra sätt att besluta dig för ditt märkes personlighet är att diskutera med den innersta kretsen på företaget vad det är ni tycker att ni gör bäst. Det gäller att ni är ärliga och att ni håller er till några få punkter. Visst vill man vara bra på allt men i verkligheten är det förmodligen några saker som ert företag gör riktigt bra medan andra områden behöver förbättring. Ni kan lära er på vägen men det gäller att ni verkligen satsar på er starka sida, och där kommer er branding in. Er branding ska lyfta fram och kommunicera det ni gör bäst så att det inte råder några tvivel alls hos kunden. När kunden får precis det de väntat sig är de garanterat nöjda.

Marknadsföring överlag

Marknadsföring och branding är inte samma sak även om de så klart hör ihop – branding är en del av er marknadsföring men det kan vara hjälpsamt att tänka på branding som steg ett, och marknadsföring som steg två. När ni bestämt vad ni vill kommunicera är marknadsföring hur ni kommunicerar detta. Marknadsföring handlar alltså om lite mer praktiska detaljer som budget, vilka kanaler ni vill använda för att nå rätt publik,och så vidare.

Vi hoppas att detta hjälpt något, och att ni kan gå framåt med er nya branding och marknadsföring.