Sponsring och reklamloggor inom esporten

Esport har tagit sportvärlden med storm, det har varit en efterlängtad länk för fans som är fans av att följa sina favoritsporter i stora turneringar och hypade matcher, men inte har kunnat göra det med esporter. Numera finns mängder av olika sätt att dra nytta av både esport och annat spelande online, till exempel genom att använda bonuskoder eller en Betfair Kampanjkod. Men hur ser sponsringen ut inom esporten och hur kan man se reklamloggor genom skärmen? Vi har undersökt saken.

Esportens sponsring allt mer värdefull

Sponsring inom esporter har växt enormt de senaste åren, höga tittarsiffror och professionella turneringar har förvandlat det som först var amatörtävlingar till massiva matcher med stora pengabelopp i prispotten. Denna utveckling kan ses även inom sponsringen, som i snabb takt har utvecklats och ökat, särskilt under de senaste fem åren. 2016 var det första år som sponsringen för esporter kom upp i 16 procent av den totala sponsringen i Sverige, ett stort kliv upp från tidigare år, där esporten hållit sig under 10 %. Undersökningar visar dessutom att majoriteten av företag som gått in med sponsring har varit nöjda med sin investering. Det betalar sig alltså rejält att satsa på esporten för sponsringsföretagen.

Större möjligheter att nå TV-tittare

En anledning till att sponsringen har ökat är att det numera finns fler potentiella tittare som kan se reklamen. Genom kanaler som Twitch kan man numera följa esporter via TV, något som tidigare inte varit möjligt i alls lika stor utsträckning. Det är en självklar tumregel att ju fler tittare som finns – desto fler sponsringsföretag vågar satsa. Det beräknas just nu att ungefär 370 000 svenskar tittar på någon form av esport, varje dag. Om esporter fortsätter att dra storpublik kommer sponsringen med all sannolikhet också fortsätta att öka, men hur mycket av den sponsring som tidigare gått till traditionella sporter nu kommer att övergå till esporter är svårt att säga. Den trend som kan ses redan nu är att allt mindre sponsring går till ideella föreningar, dessa insatser läggs istället på vinstdrivande lag eller spelare.

En internationell satsning

En annan anledning till stigande sponsring inom esport är att alla grenar är internationella. Det finns förvisso nationella och regionala tävlingar inom de flesta esporter, men ofta är detta kvalificeringstävlingar till större event, vilket innebär att matcherna ändå kan dra en stor internationell publik. Sponsring och loggor som får synas i samband med esporter kan nå ut till en global publik, utan att behöva satsa på mer än en marknad. Detta innebär att företagen kan spara pengar på minskad sponsring, samtidigt som de kan nå ut till fler konsumenter. Inte konstigt att företag väljer esporter att sponsra, det är minst sagt win-win för dem.