Strategier för managing ett start-up företag

Att gå från att kanske vara frilans eller anställd till att ha sin egen start-up är ett stort steg att ta, och även om vi vet att du antagligen har planerat detta i flera år finns det ett par saker som är bra att påminna om. Gå igenom dessa punkter när det blir dags att sätta de sista detaljerna på plats innan ditt företag drar igång på riktigt, så att du är beredd på det mesta.

Se över marknaden du vill in på

Det här är ett grundläggande steg för alla småföretagare – för att komma in i branschen måste du kunna den utan och innan. Förhoppningsvis har du erfarenhet från branschen sedan innan, kanske som konsument eller som professionell person, men innan du startar upp ditt företag, kolla över detaljerna en extra gång. Vilka priser är det som gäller för de tjänster eller produkter du kommer att erbjuda? Vart finns den största luckan i utbudet som finns för tillfället? Vilka kunder skulle du kunna ta på dig, och vart finns dem? Gör upp en strategi redan innan din första dag, då kommer du att ha bättre förutsättningar att lyckas.

Ha en solid affärsplan

Se till att din affärsplan är vattentät, att flera olika personer har gått igenom den – både människor i din närhet och externa personer som aldrig tidigare har träffat dig. En bra affärsplan kräver flera olika element, bland annat en grundlig presentation av dina produkter, en marknadsanalys, investeringar, detaljer om finansiering och kapital, en riskanalys och en konkurrensanalys. Det går inte att vara för detaljrik när det kommer till en affärsplan, den blir bara bättre ju mer research och tid du lägger på den.

Bygg ditt team

Troligtvis kommer du inte att vara ensam på företaget, och de människor du väljer kommer att vara en del i din framgång – eller ditt misslyckande. Tillåt dig själv att vara lite kräsen när det kommer till både anställningar och samarbeten, eftersom människorna runt omkring dig kan vara det som stöttar eller stjälper hela bolaget. Om du funderar på att anställa någon du känner privat, tänk över det en gång till, det är inte ovanligt att både vänskap och professionell relation går sönder när man börjar arbeta ihop, särskilt när du ska ha en chefsposition. Ta gärna med dig kollegor från tidigare jobb, som du redan vet att du jobbar bra tillsammans med.

Håll koll på dig själv

Det kan vara lätt att tappa bort när så mycket är koncentrerat till allt som är externt, men faktum är att du själv måste ha en analys också. Är du redo att gå upp till en ledarposition? Har du tänkt igenom vad ditt nya arbete kommer att innebära för ditt privatliv, för dina relationer och för din stressnivå? Det är ingen som helst skam att upptäcka att man helt enkelt inte passar som chef, det krävs en särskild personlighet med både driv och respektingivande aura, om du inte känner att du klarar av uppgiften, lämna över till någon annan.